Terug naar nieuwsoverzicht 24 juni 2024

Bestuurslid Erik Maas: ‘Luister naar de mensen op de werkvloer.’

Op een verantwoordelijke manier diensten uitbesteden, begint volgens bestuurslid Erik Maas met luisteren naar de mensen op de werkvloer. “Veel oplossingen voor actuele uitdagingen zijn daar te vinden.” Erik is nu ruim 2 jaar bestuurslid. Daarnaast is hij vakbondsbestuurder bij CNV, sectorcoach voor de sector Diensten en trainer van kaderleden (ambassadeurs van CNV binnen organisaties en bedrijven). Als vakbondsbestuurder zet hij zich vooral in voor de schoonmaak- en beveiligingsbranche. Binnen de Code VM is hij dan ook betrokken bij de Codekamers Schoonmaak en Beveiliging.

Hoge werkdruk voor schoonmakers en beveiligers

Voor de Codekamer Schoonmaak zit hij in de commissie Hotelschoonmaak. Daarover vertelt hij: “Samen met de voorzitter van de Codekamer en andere betrokken partijen maak ik mij sterk voor goede werkomstandigheden. Het is belangrijk dat meer hotels de code ondertekenen én naleven. Want er gaat nog het nodige mis in de branche. Denk aan een hoge werkdruk, intimidatie en te lage lonen. Wij spreken de hotels daarop aan en wijzen ze op hun morele verantwoordelijkheid om schoonmakers op een nette en eerlijke manier te behandelen.” Voor de Codekamer Beveiliging houdt hij zich bezig met de sector particuliere beveiliging. Ook daar hebben medewerkers te maken met lage lonen en een hoge werkdruk. Bovendien zijn de roosters vaak onvoorspelbaar. Erik: “Tegelijkertijd is de loyaliteit van medewerkers hoog. Door een tekort aan personeel krijgen zij buiten werktijd oproepen om toch te komen werken. Dit zorgt voor extra druk terwijl ze al zo’n onregelmatig leven hebben.”

Zorgvuldig handelen bij contractwisselingen

Een ander punt van aandacht zijn de contractwisselingen die in beide sectoren regelmatig voorkomen. Ondertekenaars van de Code VM verplichten zich bij contractwisselingen en (her)aanbestedingen zorgvuldig te handelen in het belang van de medewerkers. “Dit is belangrijk”, vertelt Erik. “De mensen die het werk doen mogen niet het slachtoffer worden van markt- en prijsmechanismen. We moeten ervoor waken dat een contractwisseling negatieve gevolgen heeft voor individuele of collectieve arbeidsvoorwaarden, zoals drastische wijzigingen in werktijden of het verlies van toeslagen of bonussen. Het beste is dit soort afspraken vast te leggen in de betreffende cao’s.”

Vergrijzing en een tekort aan personeel

Naast de contractwisselingen zijn de vergrijzing en krapte op de arbeidsmarkt een uitdaging, zo ziet Erik. “Organisaties moeten daar wel op acteren. Als zij nu niet in actie komen, dan is het te laat. Hetzelfde werk moet immers met steeds minder mensen gedaan worden. Dit leidt tot een hoger ziekteverzuim, waardoor de druk op collega’s verder toeneemt. Met het risico deze medewerkers uiteindelijk de sector verlaten. Verantwoordelijk marktgedrag speelt hierbij een grote rol. Door te investeren in goede arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden voor zowel eigen als ingehuurde medewerkers zorg je ervoor dat mensen gezond en met plezier aan het werk blijven. Denk aan leefbare lonen, veilige en gezonde werkomstandigheden, budgetten voor persoonlijke ontwikkeling en het borgen van de bestaande kennis en kunde.”

Luisteren naar de werkvloer

Als onderhandelaar en trainer spreekt Erik veel mensen op de werkvloer. “Mijn ervaring is dat er te weinig naar elkaar geluisterd wordt. Managers in kantoren verzinnen oplossingen voor problemen waar ze zelf mijlenver vanaf staan. Terwijl medewerkers zelf goed weten waar de schoen wringt en welke oplossingen wenselijk en werkbaar zijn. Mijn advies is daarom: luister meer naar de mensen op de werkvloer en vraag wat zij echt nodig hebben. In 2022 en 2023 was ik betrokken bij het Sociaal Akkoord Schiphol. Dat is een mooi voorbeeld van luisteren naar de mensen op de werkvloer”, vertelt hij. “We hebben veel gesprekken gevoerd met verschillende groepen medewerkers op Schiphol. Dit heeft tot waardevolle inzichten geleid. Zo hebben we onder andere voor elkaar gekregen dat de roosters voor de beveiligers voorspelbaarder zijn geworden. Ook hebben we afgesproken dat in drukke periodes marechaussee beschikbaar is voor de veiligheid. Vervolgens hebben we van de medewerkers teruggekregen dat ze daar zeer tevreden mee zijn en dat ze zich echt beschermd voelen op momenten dat ze te maken krijgen met agressie.”

Het moreel appèl levend houden

Om tot nog meer ondertekenaars van de Code te komen én ervoor te zorgen dat de Code daadwerkelijk wordt nageleefd, is het volgens Erik essentieel om het moreel appèl levend te houden. “Dit betekent dat binnen de organisaties die de Code ondertekenen, de kennis over de algemene principes van de Code doorgegeven en behouden moet blijven. Zodat ook in de toekomst opdrachten op een sociaal verantwoorde manier en met respect voor de kwaliteit van de dienstverlening uitgezet, aangenomen en uitgevoerd kunnen worden. Dit vraagt een actieve rol van zowel opdrachtnemers als opdrachtgevers. Blijf in contact met de werkvloer en zorg ervoor dat een contract geen statisch gegeven, maar een levend document is.”