Terug naar nieuwsoverzicht 9 december 2024

EPV heeft de verhuissector veranderd

25 jaar branchekeurmerk door de bril van opdrachtgevers en intermediair

 

In de kwart eeuw dat EPV bestaat, heeft het keurmerk de verhuissector veranderd en de samenwerking tussen opdrachtgevers en verhuisbedrijven versterkt. De opdrachtgevers Henk van de Weitgraven van UWV, Martina Gasteovska namens de Rijksoverheid en Marielle van der Keur van Tender Services Group, die als intermediair verhuisbedrijven begeleidt, vertellen hoe het keurmerk de sector heeft geprofessionaliseerd en welke toekomst zij voor EPV zien.

Henk van de Weitgraven, directeur Facilitair bedrijf bij UWV, was er vanaf het begin bij toen het keurmerk een plek kreeg in hun aanbestedingen. “Het begon allemaal met ontevredenheid bij schoonmaakpersoneel op ons kantoor,” herinnert hij zich. “Er waren stakingen en uiteindelijk ontstond de noodzaak om meer aandacht te besteden aan goede arbeidsomstandigheden, ook voor de mensen in de facilitaire dienstverlening.” Voor UWV, dat staat voor een eerlijke arbeidsmarkt, was het keurmerk een belangrijke stap om betere samenwerking te realiseren met leveranciers die dezelfde waarden nastreven. “Het EPV-keurmerk heeft ervoor gezorgd dat we heel bewust kijken naar hoe we samen kunnen werken aan betere arbeidsomstandigheden.”

Betrouwbaarheid en kwaliteit

De Rijksoverheid, vertegenwoordigd door categoriemanager Martina Gasteovska, heeft het keurmerk ook omarmd. “Voor ons is belangrijk dat we met bedrijven werken die aan strikte eisen voldoen,” vertelt ze. “Een verhuisbedrijf met het EPV-keurmerk moet bijvoorbeeld goed opgeleid personeel hebben en duurzame werkwijzen hanteren. Dat sluit perfect aan bij onze ambities als Rijksoverheid. Voor ons zit de meerwaarde echt op de MVOI doelstellingen en de coördinerende rol van het EPV-keurmerk daarin. De standaardisatie die het keurmerk biedt, zorgt ervoor dat alles soepel verloopt,” legt Martina uit. “We weten wat we kunnen verwachten van de verhuizers en dat geeft vertrouwen.”

Fundament

Het keurmerk heeft ook de onderlinge samenwerking tussen opdrachtgevers en dienstverleners versterkt. Henk merkt op dat het EPV-keurmerk zorgt voor een basis van gedeelde waarden. “Wij werken met leveranciers die net als wij de arbeidsomstandigheden belangrijk vinden,” zegt hij. “Dat maakt het makkelijker om samen te werken aan mooie projecten, zoals de integratie van medewerkers uit de banenafspraak in onze facilitaire teams.” Voor UWV biedt dit een win-win situatie: medewerkers krijgen de zekerheid van een dienstverband bij UWV, maar werken volledig mee in de teams van de facilitaire dienstverlener. “Dat vraagt wel om een goede samenwerking tussen de leidinggevenden van UWV en die van de facilitaire partner,” voegt Henk toe. Ook bij de Rijksoverheid merken ze de voordelen van het keurmerk in de samenwerking. Martina: “Omdat we kunnen vertrouwen op de deskundigheid van de gecertificeerde verhuizers, bereiken we snel goede resultaten. Dit geeft ons én de deelnemende organisaties vertrouwen bij complexe verhuizingen.” Het keurmerk zorgt ervoor dat verhuizers goed voorbereid zijn en uitgebreide plannen van aanpak kunnen leveren, wat voor een efficiëntere samenwerking zorgt.

Professionalisering

Marielle van der Keur, directeur van Tender Services Group, heeft de impact van het keurmerk de afgelopen jaren van dichtbij meegemaakt. “Toen ik begon met mijn werk in de verhuisbranche, stond het keurmerk nog niet zo op mijn radar,” vertelt ze.

“Maar als voorzitter van de Codekamer Verhuizen kreeg ik een goed beeld van de kwaliteitseisen die het EPV-keurmerk met zich meebrengt.” Volgens Marielle heeft het keurmerk bijgedragen aan een verdere professionalisering van de verhuissector, met name bij de grotere projectverhuizers. “Het keurmerk zorgt ervoor dat bedrijven beter georganiseerd zijn en geeft opdrachtgevers dat vertrouwen.”

Innovatie en duurzaamheid

De toekomst van het keurmerk ligt in verdere ontwikkeling, zo benadrukken alle drie de geïnterviewden. Martina ziet kansen in duurzaamheid en innovatie: “De EPV zou meer nadruk kunnen leggen op milieubewuste oplossingen en een slimme logistieke keten. De toenemende vraag vanuit ons als opdrachtgever naar duurzame diensten biedt kansen om extra criteria toe te voegen aan het keurmerk.” Voor Marielle is het belangrijk dat het keurmerk goed blijft inspelen op marktontwikkelingen. “De wereld verandert snel, en het is essentieel dat het keurmerk meegaat met die veranderingen. Innovatie en duurzaamheid zijn niet langer optioneel, maar vereisten om goed opdrachtgever en -nemerschap te realiseren.”

De toekomst

Henk van de Weitgraven van UWV ziet ook een belangrijke rol voor het keurmerk in de toekomst. “De arbeidsmarkt zal steeds meer onder druk komen te staan en het keurmerk kan een cruciale rol spelen bij het aantrekken van personeel,” stelt hij. “Het zou mooi zijn als werknemers bewust kiezen voor bedrijven die het keurmerk dragen, omdat dat iets zegt over hoe goed het bedrijf voor zijn mensen zorgt.” Marielle denkt dat het keurmerk ook in de toekomst relevant blijft, maar waarschuwt dat er altijd risico’s zijn. “Zolang het keurmerk meerwaarde blijft bieden op de thema’s die belangrijk zijn voor de verhuissector, zal het zijn relevantie behouden. Maar het moet zich wel blijven ontwikkelen. Als het even kan in dialoog met opdrachtgevers.” Martina voegt hieraan toe: “We moeten blijven samenwerken om het keurmerk verder te verbeteren. Als we samen optrekken, kunnen we zorgen voor een nog professionelere en duurzamere dienstverlening.”

Impact

Terugkijkend is het duidelijk dat het EPV-keurmerk een belangrijke bijdrage heeft geleverd aan de professionalisering van de verhuissector. “Het keurmerk heeft ervoor gezorgd dat de cowboys uit de markt zijn verdwenen,” vertelt Marielle. “Dat was broodnodig om ervoor te zorgen dat opdrachtgevers en opdrachtnemers beter kunnen samenwerken.” Volgens Martina heeft het keurmerk ook een belangrijke rol gespeeld in het standaardiseren van kwaliteit. “Door de hoge eisen die aan verhuizers worden gesteld, weten we dat we altijd kunnen rekenen op goede dienstverlening.” Henk ziet vooral de menselijke kant van het keurmerk als de grote winst. “Dankzij het keurmerk werken we met leveranciers die dezelfde waarden delen als wij. Dat zorgt niet alleen voor betere resultaten, maar ook voor meer voldoening bij onze medewerkers.”

Dit artikel verscheen eerder in het vakblad Verhuizen, nummer 5 | 22 oktober 2024