Impressie regionale ondertekening
Nieuwe ondertekenaars doordrongen van naleving Code in de praktijk
Drie opdrachtgevers en acht opdrachtnemers ondertekenden op 22 september jl. bij FrieslandCampina in Amersfoort de Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche. ‘Het is essentieel om ook na de ondertekening alert te blijven op toepassing van de Code in de praktijk’. Dat was de boodschap van de derde themabijeenkomst dit jaar van de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche.
Op 22 september jl. tekenden opdrachtgevers: FrieslandCampina, Stichting Openbaar Onderwijs Groep Groningen en Kirkman Company. Verder werd de Code ondertekend door Altena Schoonmaak BV, Bayar Cleaning, Ejop Schoonmaak, MKB Schoon!, Schilten Schoonmaak b.v., Viku BV en v.o.f. schoonmaakbedrijf de Vries Flevoland. BKBD, ondertekende namens de beveiligingsbranche.
Voordat organisaties de Code Verantwoordelijk Marktgedrag ondertekenen, worden zij door de voorzitter van de commissie Code uitgenodigd om in een regionale ondertekeningsessie te vertellen wat hun motivatie is om te ondertekenen. Ook wordt hen gevraagd om te vertellen hoe zij de Code gaan inzetten binnen hun organisatie.
‘Een bewuste keuze van de commissie om in een niet al te grote groep het gesprek over de toepassing van het Code gedachtegoed te bespreken. Een goede gelegenheid voor nieuwe ondertekenaars om ervaringen met elkaar uit te wisselen en tips op te halen.’
Quotes:
De heer Menting van FrieslandCampina:
‘Als onderneming zijn wij van mening dat voor schoonmaakwerkzaamheden een faire prijs betaald moet worden. We zoeken daarin, conform de Code, naar balans tussen prijs, kwaliteit en service.’
De heer Vredeveld van O2G2, een onderwijsstichting:
‘Onze 17.000 leerlingen hebben recht op een schone en veilige omgeving. De code ondertekenen we dan ook niet voor onszelf maar voor onze leerlingen en hun ouders en docenten’, aldus
De heer Postuma van O2G2:
‘We hebben vervelende ervaringen gehad met aanbesteden op laagste prijs. Dat willen we niet meer. Dat is voor de inkoper dan ook geen target meer.’ We moeten, ook na ondertekening, wel alert blijven op toepassing van de Code. De schoonmakers behoren ook bij een barbecue voor de hele organisatie’.
De heer Davids van Kirkman Company:
‘Wil je talent aan je binden, dan zul je deze mensen ook een fijne werkomgeving moeten kunnen bieden. Het ondertekenen van de Code is een logische stap hiervoor’.
Opdrachtnemers Hermsen van MKB Schoon! en Oerlemans van Ejop Schoonmaak:
Opdrachtnemers vinden het een vanzelfsprekendheid om de Code te ondertekenen: ‘Zo werken we namelijk al.’
Ook de heren Altena van Altena Schoonmaak en de Vries van vof Schoonmaakbedrijf de Vries Flevoland vinden ondertekening van de Code een logische stap.
De heer Van der Kuijl van Viku BV:
‘Nog meer opdrachtgevers moeten de Code ondertekenen. Zij zijn cruciaal in de ketensamenwerking.’
De heer Kooistra van beveiligingsbedrijf BKBD:
Met de Code kan ik een eerlijk tarief in een eerlijk proces t.o.v. collega’s in de markt zetten.’
‘De Code is een prima initiatief’, aldus de heer Verhoef van Schilten Schoonmaak.
De heer Yardimci van Bayar geeft aan dat het goed past in de visie van het bedrijf.’We willen een lange termijn relatie met onze medewerkers, opdrachtgevers, klanten en leveranciers’.