Niet één, maar twee winnaars best practice award 2017
ABN-Amro en CSU: ‘In Circl werken alle facilitaire partners samen’ Dimence en Asito: ‘structuur en eigenwaarde dat is wat wij de cliënten mee willen geven’ Op 25 januari 2018 hebben de ketenpartners ABN-Amro en CSU én de partners Dimence en Asito de Best Practice Award 2017 ontvangen uit handen van juryvoorzitter Kees Blokland. Dit gebeurde tijdens de uitreiking van de Best Practice Award 2017 dat georganiseerd is tijdens de vakbeurs Facilitair in Utrecht. Tot het einde bleef het spannend wie van de 4 finalisten de Award mee naar huis zou nemen. De stem van het publiek/jury heeft de doorslag gegeven. Het voorzitterschap van de Award uitreiking was in handen van Martijn de Greve.
Kern van de boodschap
ABN-Amro: circulaire samenwerking. ‘Al bij de bouw van Circl was circulariteit voor ABN-Amro het uitgangspunt. Dit is doorgezet in de feitelijke exploitatie van Circl. Alle facilitaire medewerkers werken met de andere facilitaire disciplines samen. Elke dag starten ze vanuit de zogenaamde dagstart. Daar horen de werknemers wat die dag van belang is en waar ze zich op moeten richten. Elke dag weer wordt van alle facilitaire medewerkers verwacht dat ze goede ideeën hebben, deze delen en uitvoeren’, licht mevrouw Jeurink, projectleider van Circl, de Best Practice toe. Ze vervolgt: ‘Dit concept én de schoonmakers krijgen hier de waardering die het verdient’.
‘Asito is ontzettend trots op Margriet en haar team!’ Voor Dimence (GGZ-instelling) en Asito voelde alleen de nominatie al als een overwinning voor de mooie ketensamenwerking. Client participatie is alleen mogelijk als alle partijen optimaal samenwerken en dat is uitstekend gelukt. De Best Practice beschreef onder andere werknemer Jeroen, die tijdens een film werd geïnterviewd over zijn ervaringen. Jeroen is bij Dimence binnengekomen als patiënt en weggegaan als werknemer van Asito. Deze nominatie heeft zowel de internetstemming als de publiekstemming gewonnen.
Best Practices van zeer hoge kwaliteit
‘Voor de jury zijn alle 4 ingediende Best Practices winnaars, want ze waren allemaal van zeer hoge kwaliteit’, aldus de heer Blokland. De Ketensamenwerking FMO – Hago Next viel op doordat schoonmakers volledig zijn opgenomen in het facilitaire team. ‘We behandelen de schoonmakers als eigen collega’s, die bovendien nog eens 10% bonus van FMO ontvangen, bovenop het salaris dat ze van hun eigen werkgever ontvangen’, aldus mevrouw Kamp, manager Facility Services van FMO. De combinatie NHL Stenden Hogeschool – Effektief Groep ging over een nieuw facilitair concept, waar schoonmakers van het begin af aan hebben meegewerkt. ‘We hebben de dienstverlening samen met de opdrachtgever en de andere leveranciers aangepast op het nieuwe concept. Samen zorgen we ervoor dat studenten en medewerkers prettig op school kunnen leren en werken’, aldus de heer Rutten, directeur Fysieke Leer- & Werkomgeving bij NHL Stenden Hogeschool.
Jury en publiek kiezen
Net als bij de vorige Award uitreiking kozen de jury én het publiek de winnaar. Nieuw deze keer was dat het publiek de 4e finalist via de online stemming koos. ‘Deze 4 finalisten geven het perfecte voorbeeld van wat het doel van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag is’, aldus de heer Blokland, juryvoorzitter en voorzitter van de commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag. Hij vervolgt: ‘Hieruit blijkt dat toepassing van de Code op meerdere onderdelen mogelijk is’.
Eerdere uitreikingen
Dit is de 6e keer dat de Best Practice Award wordt uitgereikt. Voorafgaand aan dit event vond een regionale ondertekening plaats. Hier tekenden weer 6 nieuwe ondertekenaars de Code. Dit brengt het aantal op 1363 ondertekenaars. Ook vonden drie kennisblokken plaats, waarin onderwerpen als: Een inleiding in de Code, de Participatiewet en de Code en Contractmanagement over het voetlicht zijn gebracht.