Van Pinokkio naar pionier?
Schoonmaakbedrijven hebben de komende jaren de kans het schoonmaakvak definitief te bevrijden van het juk van de laagste prijs en maatschappelijke waarde toe te voegen. Met de Code Verantwoordelijk Marktgedrag als belangrijk middel.
Ron Steenkuijl vond zichzelf begin 2010 voor een hoorzitting terug in de Thorbeckezaal van de Tweede Kamer. De toenmalig commercieel directeur van Asito was niet de enige. Verschillende politieke partijen hadden meerdere vertegenwoordigers uit de schoonmaaksector op het matje geroepen.
Systeemfout
“Want wij waren allemaal onderdeel van de grote leugen”, zegt Steenkuijl, terwijl hij wijst op een afbeelding van Pinokkio. “We deden met elkaar dingen, waarvan we dachten dat het normaal was. Er was sprake van een systeemfout in de sector.”
Gevangen in een stormloop richting de laagste prijs. Opdrachtgevers, intermediairs en schoonmaakbedrijven – vrijwel iedereen deed mee. Met de schoonmakers als grootste slachtoffer. De verlosser volgens Steenkuijl? FNV-bestuurder Ron Meyer. “Want wij kwamen er met z’n allen niet uit. De eerste staking heeft die systeemfout doorbroken. Het resultaat was bovendien een extra cadeautje: de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.”
Lees het volledige artikel in de nieuwe editie van Service Management, die deze week verschijnt. Daarin verhalen Ron Steenkuijl en Kees Blokland over de kansen voor de sector. “We hoeven ons niet weg te laten zetten als minderwaardige sector.”