Verantwoorde uitbesteding facilitaire services: a.s.r. geeft goed voorbeeld
a.s.r. staat voor het helpen van mensen. Deze missie vertaalt zich ook in hoe deze verzekeringsmaatschappij omgaat met het uitzetten, aannemen en uitvoeren van opdrachten voor facilitaire dienstverleners. Waarin maakt deze organisatie het verschil in de facilitaire branche?
Marco Meetz, hoofd Facilitair bij a.s.r., kwam hierover aan het woord tijdens Feel Good Friday, een evenement dat Interclean Amsterdam en CONTRAST Hospitality + Facility dit voorjaar organiseerden voor managers en dienstverleners uit de schoonmaakbranche. “Ons serviceconcept heeft drie pijlers: impactvol, ondernemend en eigenaarschap. Op basis hiervan hebben we in de afgelopen jaren de schoonmaak, bedrijfshoreca en warme dranken faciliteiten van ons hoofdkantoor in Utrecht opnieuw aanbesteed. Daarbij was de Code Verantwoordelijk Marktgedrag vanzelfsprekend uitgangspunt. Zo staan wij erop dat iedereen bij ons zichzelf kan zijn. Daarmee creëren we inclusiviteit, bijvoorbeeld voor talenten met een afstand tot de arbeidsmarkt. Verder vinden we het belangrijk om mensen oprecht aandacht te geven, hen bij het optimaliseren van de werkprocessen te betrekken en te waarderen voor hun bijdrage en inzet. Op dit punt verwachten we van onze facilitaire dienstverleners concreet voorbeeldgedrag.”
Werkplezier en productiviteit
Zo heeft a.s.r., in het kader van betrokkenheid, tijdens de voorbereiding op de tender schoonmaakdienstverlening schoonmakers geïnterviewd over knelpunten in de werkprocessen en de kansen op slimmer (samen)werken. Ook wil a.s.r. dat de medewerkers van de externe dienstverleners net zo worden behandeld als de eigen a.s.r. medewerkers, bijvoorbeeld waar het gaat om het ontvangen van een eindejaarspakket. Marco Meetz: “Natuurlijk ligt de primaire verantwoordelijkheid voor sociaal beleid bij de opdrachtnemer. Tegelijk spelen wij hierin als opdrachtgever een belangrijke rol. Wij willen immers dat alle mensen die op onze locatie werken, zich positief kunnen identificeren met ons bedrijf, omdat we geloven dat dit het werkplezier en de productiviteit ten goede komt.”
Anna Casemier, managing partner bij CONTRAST en voorzitter van de Codekamer Contractcatering, is blij dat steeds meer bedrijven de meerwaarde van de Code inzien. “Door de Code te ondertekenen laat je als bedrijf zien dat je gaat voor een stevig sociaal beleid en voor de hoogst haalbare kwaliteit tegen een realistische prijs. Dat betekent dat je een werkgever bent die staat voor z’n mensen en bij uitbesteding van diensten gaat voor winst voor álle betrokken partijen, dus ook voor de medewerkers van de dienstverlener. Zo’n imago is in deze krappe arbeidsmarkt van onderscheidend belang. We zijn dan ook blij met goede voorbeelden zoals a.s.r.. En natuurlijk zijn we benieuwd naar nog meer voorbeelden. Zodat we kunnen leren van de praktijk. Dat is tenslotte de plek waar onze missie handen en voeten krijgt.”