Terug naar nieuwsoverzicht 16 januari 2015

VU Amsterdam, Victoria, Gom en CSG winnaars BPA 2014

De jury prees de unieke samenwerking tussen de opdrachtgever, opdrachtnemer en adviseur bij de winnende combinatie. Een samenwerking die heeft geleid tot een sterkere onderlinge band, een nieuw meetsysteem én een verhoging van het continue kwaliteitsniveau van het schoonmaakonderhoud en specifieke vloeronderhoud. De verantwoordelijkheid van het juist en voldoende uitvoeren van het laagfrequent vloeronderhoud ligt bij de schoonmaakpartners. De werknemers bepalen wat er moet gebeuren.  ‘Ik  zie wat en wanneer een vloer onderhoud nodig heeft. En kan dat ook direct uitvoeren. Zo heeft mijn werk meer en langer effect voor de opdrachtgever’, aldus’ Bogdan Aleksandrowicz, specialist vloeronderhoud  bij schoonmaakbedrijf Victoria.

Vak apart
De samenwerkingsrelaties presenteerden zich op film énlivevoor de jury en het aanwezige publiek. De winnaar verraste het publiek met een quiz over vloeronderhoud. ‘Uit de foute antwoorden blijkt eens te meer hoe specialistisch schoonmaakwerk eigenlijk is. Een vak apart’, aldus juryvoorzitter Miriam Hoekstra- van der Deen en directeur Airport Operations bij Schiphol Group.

Thema’s
Cliëntparticipatie was het thema van de best practice van De Zijlen Gehandicaptenzorg en Gom Zorgsupport . Schoonmakers in een begeleidende rol voor een doelgroep waar ze graag mee werken. Schoonmaak en glasbewassing door cliënten. ‘Met de focus op wat mensen wél kunnen’, aldus cliëntbegeleidster Gré Hulzebos.

Aanbesteding met vooraf marktconsultatie was een onderscheidend kenmerk van de best pratice van de Universiteit Utrecht en Asito. Het structureel in het gesprek gaan met alle medewerkers dankzij een toegankelijk medewerkerstevredenheidsonderzoek op taalniveau A2, was het thema van de best pratice van Eckhart en Gom.

Meer opdrachtgevers
‘Complimenten ook voor de samenwerkingsrelaties die niet met de award naar huis zijn gegaan’, benadrukte dagvoorzitter Kees Blokland. Alle vier de genomineerden sluiten aan bij de gestelde criteria, maar zeer zeker ook bij de ontwikkelingen in de branche. Er wordt actief meegedacht om de Code bij een breed publiek onder de aandacht  te krijgen en houden. ‘Ik vond het enorm betrokken en positief dat  onder andere Herman Busch,  directeur Gom ZorgSupport,  een oproep deed aan opdrachtgevers om de Code te ondertekenen’, aldus Blokland.

Kompas
‘De Code als kompas, als een handleiding om op een eerlijke manier zaken met elkaar te doen. Dankzij de Code is er meer respect en aandacht ontstaan voor het werk van de schoonmakers’, aldus verwoordde Pieter Grootjes, commercieel manager bij schoonmaakbedrijf Victoria.’ Oguz Kurt, meewerkend voorman bij Asito merkt dit in de praktijk. ‘Ik krijg veel waardering voor mijn werk. Mensen zeggen vaak tegen mij dat ze tevreden zijn over mijn schoonmaakwerk. Dat vind ik prettig.’

Criteria
De jury beoordeelde de vier genomineerde inzendingen op een aantal criteria zoals: een voorbeeldfunctie voor anderen, het duurzame en innovatieve karakter van de samenwerking en de positieve effecten voor schoonmakers en glazenwassers. Ook is het van belang dat de best practice door toedoen van de Code is ontstaan. Met als resultaten: een versterking van de betrokkenheid van de schoonmakers en een verbetering van de kwaliteit van het schoonmaakwerk.

De commissie Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de Schoonmaak- en glazenwassersbranche is initiatiefnemer van de Best Practice Award.